Brandweerauto na negen uur geborgen
Het was een gigantische en langdurige klus, de berging van de maandagmorgen in de sloot langs de Weg in de Maten gekantelde brandweerauto. Er moest niet alleen lange wegen van rijplaten worden aangelegd, er moesten ook niet minder dan drie grote kraanwagens aan te pas komen om de klus te klaren.
De brandweer werd om 11:30 uur gealarmeerd voor een persoon te water en pas om 20:30 uur kon die melding als afgehandeld worden beschouwd toen de wagen weer op z’n wielen stond. Hij wordt naar Ziegler Brandweertechniek in Winschoten gebracht voor het vaststellen van de schade en eventuele reparatie. Het korps Soest blijft de beschikking houden over voldoende wagens omdat het een leenvoertuig uit de regio krijgt.
Achteraf werd pas duidelijk dat de brandweer niet veel had kunnen uitrichten bij de Eem. Tussen de weilanden langs de weg en de Eem ligt nog een flinke sloot die eerst nog genomen had moeten worden. Tientallen meters verderop zou men lopend de Eem hebben bereikt. Daar was veel materiaal voor nodig geweest. Er waren wel duikers en een onderwaterdrone onderweg. Maar die konden worden afgemeld.
Om de gestrande brandweerauto zo licht mogelijk te maken en ter voorkoming van schade aan kostbare materialen werd eerst zoveel mogelijk van de inhoud eruit gehaald. Daarna konden de takelwagens gebruikmaken van een in het weiland ernaast speciaal van rijplaten aangelegde weg om de brandweerauto te kunnen ophijsen.
Eén wagen werd aan de voorkant gepositioneerd, de tweede aan de zijkant en de derde aan de achterkant. Zo kon de wagen op de wielen worden gezet en worden teruggereden over de weg. Dat was mogelijk door de bermen met rijplaten te verbreden. Het was het einde van de bergingsoperatie.
Foto’s Thijs Troost en Eempers
© Copyright Jan van Steendelaar ~ Eempers



